صدای زنان ، صدایی برای رهایی زن

صدای زنان آزاد اندیش

فیلم مستند در مورد ختنه زنان در کردستان عراق

این فیلم کوتاه٬ که در مورد عمل غیرانسانی ختنه دختران در کردستان عراق است٬ را حتما ببینید و در صورت امکان آنرا پخش کنید. فیلم ساخته ٢ فیلمساز جوان بنام «نبز احمد» و «شارا امین» است٬ که با تلاش زیاد این ٢ فیلم ساز و دیگر فعالان زنان در پارلمان کردستان به نمایش گذاشته شده و بدنبال آن در سال ٢٠١١ منجر به تصویب قانونی در ممنوعیت ختنه دختران در کردستان عراق انجامید. یعنی در حقیقت فیلمی که تاریخ ساز شد و قانون را بنفع دختران٬ در مورد مشخص ختنه٬ عوض کرد.
این ترجمه بخشی از محتوای فیلم است
به دختر جوان یک کیسه پلاستیکی شیرینی و یک بطری لیموناد پس از قطع عضو اندام تناسلیشان داده شده است … داستان از 10 سال مبارزه علیه ختنه زنان توسط دو فیلمساز بعنوان فیلم مستند طولانی که توسط روزنامه گاردین وبی بی سی عربی پخش شده شروع شده است .ودر سراسر جهان عرب از روز جمعه ، مخاطبان جهانی به ترکیبی بیش از 30 میلیون بیننده رسیده است . این نسخه وب کوتاه از آن فیلم است

بحث این فیلم در مورد یک عمل بنام ختنه است که دهها میلیون زن در سراسر جهان به آن مبتلا شده اند. که با تغییر در قانون به اوج خود رسید .

ده سال پس از آنکه در یک فیلم مستند به بررسی میزان ختنه زنان در کردستان پرداخته است، دو فیلم ساز کار خود را برای تغییر ذهنیات در منطقه ای از جهان که به شدت بسته و محافظه کارند شروع کرده اند. تحت استنتاج این فیلم ، در 5 سال گذشته تعداد دخترانی که اندام تناسلیشان در روستاها و شهرهای کردستان عراق مثله شده ، درحدود 50 درصد کاهش یافته است.

شارا امین و نبز احمد 10 سال در جاده های کردستان را صرف صحبت کردن با زنان و مردان در مورد تاثیر ختنه زنان (FGM) بر زندگی خود، فرزندان خود و ازدواج آنها نموده اند. . آنها زمان زیادی را برای متقاعد کردن مردم و صحبت با آنها صرف می کنند. «این موضوع بسیار تابو بود» . صحبت در مورد آن و بردن روی دوربین کار بسیار شجاعانه ای بود .

«احمد می گوید: هفته ها و گاهی ماهها صحبت با آنها طول می کشید و در پایان این زنان بودند که سرصحبت را باز می کردند.

در نتیجه ، یک فیلم 50 دقیقه ای ، که مشتی خاکستر شد. هنگامی که در پارلمان کردستان نشان داده شد ، اثر عمیقی برقانونگذاران داشت.

کار فیلم سازان در سال 2003 ، مدت کوتاهی پس ازسقوط صدام حسین شروع شده بود. در یک صحنه درفیلم مستند یک مادر جوان که فرزندانش در کنارش نشسته اند به شارا می گوید: » آنها دختران کوچک را می گرفتند و می گفتند که قطع کنید ، و دختران را به خانه می آوردند من هنوز هم به یاد دارم که بیمار شدم ، چون ابزار آلوده بود و به مدت سه ماه بعد از اینکه عضو تناسلی ام را قطع کردند من به سختی می توانستم راه بروم . »

یک ملا به سازندگان فیلم می گوید که ختنه اصطلاحی که کردی برای Female genital mutilation است » یک سنت از مکتب و فقه شافعی از اسلام سنی است که توسط کردهای عراقی به انجام رسیده است . این همان شاخه ای از حقوق اسلامی است در مصر، که در آن مطالعات نشان می دهد که در مورد 80٪ از زنان معلول شده غالب است. اما ختنه زنان نه تنها محدود به اسلام یا فقط برخی از کشورهای مسلمان درخاورمیانه که آن را در بخش هایی از آفریقا واندونزی نیز گسترانده است و یا مسیحیت ، که قبل از تاریخ و اززمان فرعون نیز به ثبت رسیده است .

، می گوید : » که ختنه برای کنترل جنسی زنان و تحت کنترل نگه داشتن آنان است نادیا خلیفه ، از سازمان دیده بان حقوق بشر

طبق برآوردهای سازمان بهداشت جهانی حدود 140 میلیون تن از زنان و دختران در سراسر جهان تحت تاثیراتFGM بوده اند.

» در اتاقی که بسیاری از کودکان وجود دارند ،» یک زن 18 ساله به فیلم سازان می گوید . » مادر و خواهر من منتظر من بودند . آنها لباسها مرا کندند و پاهای مرا از هم باز کردند . من فریاد زدم : » شما چه کارم می کنید ؟ مادرم گفت : » عزیز هیچی ، فقط یک کمی درد دارد . آنها مرا بر روی زمین گذاشتند و درد بین رانهای من شروع شد . همه چیز جلو چشمانم تیره شد و هنگامی که آنها می خواستند که پاهایم رابالا ببرم ، نمی توانستم درد را تحمل کنم . ران های من پوشیده از خون بود

زن دیگری بر سر قبر خواهرش: » یکی از خواهرانم عفونت کرد و درگذشت. اندام جنسی او با یک تیغه کثیف قطع شد . بعد از عفونت به مدت دو روز حالش بد بود، بنابراین ما اورا نزد پزشک بردیم . که گفت نمی تواند او را درمان کند و او درگذشت . او در اینجا به خاک سپرده شده است . »

«نادیا خلیفه می گوید :» این چیزی است که در درون خانواده مورد بحث است. این فقط کاری است که باید انجام شود وبعد فراموش می شود. » نسل های بی شماری از دختران به زندگی فاقد لذت جنسی یا ازدواج عبوس محکوم شده اند. »

امین و احمد با یک زن و شوهر کرد مواجه می شوند این غم و اندوه اساسی با صداقت فوق العاده نشان داده شده است

حوا ، یک خیاط ، و ارات ، یک کشاورز ، 10 سال است که ازدواج کرده اند و دارای سه فرزند هستند . حوا می گوید : او و سه خواهرش با اصرار مادر بزرگ قطع عضو شدند .

در ادامه می گوید که من و دو خواهرم در حالی ختنه شدیم که خواست مادرم هم نبود و او اهمیتی نمی داد و اصراری برآن نداشت اما مادر بزرگم می گفت که اگر ختنه نشوند . برای همیشه آب و غذای دست آنان حرام است.
در پاسخ به پرسشی در مورد میزان قطع عضوش ، او گفت : » شوهرم همیشه می گوید: چیزی از اندام تناسلیت باقی نمانده است.

شوهرش می گوید ختنه ازدواج ما را خراب کرد من قبل از ازدواج از این مسئله خبر نداشتم اگر من از این مسئله باخبر بودم باهاش ازدواج نمی کردم. حتی اگر از این بابت 10000 دلار هم به من می دادند

او می گوید » ختنه شبیه به اخته کردن حیوانات است. » «این یک معضل بزرگی است. هیچ احساسی وجود ندارد . و مانند خوابیدن کنار ماهی سرد و مرده است . »

پیروزه ، که در حال حاضر 15 سال دارد، به یاد می آورد که او زمانی که پنج ساله بود ختنه شد . او افزود: «آنها گفتند : » بیا این جا ، ما گردنبندی برایت هدیه آورده ایم . آنها مرا به یک اتاقی که پیر زنی در آن بود بردند . یک تیغ صورت تراشی و خاکستر وجود داشت ، و آنها عضو مرا قطع کردند. »

فیلم سازان نشان می دهند که زمانی که آنها برای اولین بار پروژه را آغاز کردند آنها از روستاهایی که در آن هر یک از دختران معلول شده اند بازدید نمودند. دولت کردستان عراق وجود این مسئله را انکار کرده ، اما مشاهدات فیلم سازان غیر از این بود . در بسیاری از موارد ، تمام زنان درروستا قطع عضو شده بودند – معمولا بین سنین پنج و نه سال . بیشتر نگرانیها بعد از سقوط صدام حسین بود که باعث تجدید حیات دوباره این عمل شد و آنرا به عنوان نشانه ای از استقلال فرهنگی ملی کردها می دانستند.

این فیلم سازها٬ هر دو در سن ٣٠ سالگی و با تلاش عملی شان٬ وارد «وادی» ٬ یک سازمان کوچک غیر دولتی آلمانی ـ عراقی٬ برای مبارزه برعلیه ختنه دختران در کردستان عراق شدند و بعدا فیلمشان را به پارلمان کردستان بردند. آنها به پارلمان دعوت شده بودند٬ اما تنها فعالین سیاسی زن در نمایش فیلم شرکت کردند. که علیرغم این جرقه و جنجال کمیته بخش زنان پارلمان نتوانست ختنه را ممنوع اعلام کند.
٣ سال طول کشید٬ یعنی بعد از گزارشی که دیدبان حقوق بشر در مورد وضعیت اسفناک و وسعت عمل ختنه زنان در کردستان منتشر کردند و فشاری که از جانب پارلمان اروپا در بروکسل به حکومت اقلیم کردستان آورد٬ سال ٢٠١١ ممنوعیت ختنه قانونی شد.
بعد از آن جنجال بحثی داغ با گروهها و شخصیتهای اسلامی بپا شد. یک مسئله و نقطه تعیین کننده زمانی بود که یکی از رهبران اسلامی بنام ملا عمر٬ در یک کنفرانس٬ که دیدبان حقوق بشر آنرا سازمان داده بودند٬ اعلام کرد که ختنه زنان غیرعادلانه و یک جنایت علیه زنان است. و بعدا یک فتوا یا قانون در این زمینه صادر شد.
یک زن «مامایی» بنام «پوره زیوه» که ٢٠ سال کارش ختنه دختران بوده گفت که : بما گفته اند که ما دیگر اجازه نداریم ختنه کنیم و اگر اینکار را بکنیم ما را زندانی میکنند. آنها مجوز مرا هم گرفتند و من دست از اینکار برداشتم. اما اگر آنرا از من نمیگرفتند هنوز حاضر بودم در راه اسلام ختنه کنم.

ختنه زنان – حقایق :

• ختنه زنان (FGM) در 29 کشور با توجه به سازمان بهداشت جهانی انجام شده، است . اگر چه در بسیاری از کشورهای مسلمان درخاورمیانه شایع است اما آن را در آفریقا و اندونزی نیز گسترش داده است

• طبق آمار سازمان بهداشت جهانی حدود 140 میلیون دختر و زن در سطح جهان در حال حاضر با عواقب ناشی از ختنه زنان ، زندگی می کنند.

• ختنه زنان عمدتا در دختران جوان زمانی بین دوران کودکی و زیر سن 15 سالگی انجام شده است .

• بیش از 18 ٪ از تمام ختنه ها توسط متخصصان پزشکی انجام شده و این روند در حال افزایش است .

• ختنه زنان متفاوت بوده و در برخی از مناطق مانند کردستان ، از بریدن چوچوله تا از بین بردن تمام دستگاه تناسلی خارجی بوده است

• طبق آمار NHS بیش از 66.000 نفر از زنان و دختران که در بریتانیا زندگی می کنند ختنه شده اند ،که باتوجه به پیگرد قانونی دولت انگلستان موفق نبوده هرچند که از 28 سال پیش جرم اعلام شد ه است.

• سازمان دیده بان حقوق بشر ختنه زنان را یک عمل برای کنترل تمایلات جنسی زنان تشخیص داده است.

• چند سطح از قطع عضو وجود دارد . در افراطی ترین شکل ، اندام های جنسی برداشته شده و مهبل (واژن) دوخته شده و تنگ شده است . و تصور بر این است که برای کاهش میل جنسی زن و در نتیجه برای کنترل او در برابر اعمال جنسی » غیرقانونی و یا شرعی» انجام می شود

• عواقب دراز مدت ختنه می تواند به ناباروری و افزایش خطر عوارض زایمان و مرگ و میر نوزادان بینجامد. عوارض همچنین می تواند بعدها در نتیجه به نیاز به عمل جراحی منجر شود.
• در دسامبر 2012 مجمع عمومی سازمان ملل متحد در قطعنامه ای خواستار حذف ختنه شده است.

• در بسیاری از کشورها شیوع ختنه زنان کاهش یافته است، و تعداد فزاینده ای از زنان و مردان که در آن خواهان حمایت از پایان دادن به این عمل می باشند .
ترجمه : کامیل همتی

http://www.youtube.com/watch?v=we_PDU3TkYI#t=617

بیان دیدگاه

ویدیو